Zajęcia czytelnicze: Manipulacja w reklamie. Błyskawiczny konkurs.

W czwartek, 5 maja, uczniowie klasy II B, matematyczno – przyrodniczej, Publicznego Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II w Brzegu Dolnym zmierzyli się, na zajęciach czytelniczych zorganizowanych oczywiście w bibliotece szkolnej, z tematem manipulacji w reklamie.

Uczniowie na początek otrzymali karty pracy, na których musieli wykazać się umiejętnością rozszyfrowania rodzajów manipulacji w reklamie i uszeregować typowe dla niej zwroty, które są: uogólnieniem, słownictwem nacechowanym emocjonalnie, schlebiającym odbiorcy, wywołującym przyjemne skojarzenia czy bezpośrednim zwrotem do adresata.

Następnie mieli za zadanie zareklamować coś nonsensownego, absurdalnego takimi samymi środkami, jakie są stosowane w reklamie zwykłych produktów („Każdy potrzebuje tego luksusu”, „Dołącz do grona zadowolonych klientów”, „Zasługujesz na to”, „Dla wyjątkowych ludzi”, „Powiew orientu w twoim domu”, „Wspaniały i niezastąpiony”, itp.).

W tym błyskawicznym konkursie wyróżnione zostały dwie prace: Franciszka Gawadzińskiego (Reklama wody w proszku) i Dominika Aleksandrowicza (Reklama kodu kreskowego w worku).

Uczniowie ci w nagrodę otrzymali talony do wykorzystania w księgarni w Brzegu Dolnym.

Ten błyskawiczny konkurs miał na celu promować nie tylko refleksyjne czytanie, ale także pokazać bibliotekę, jako centrum kulturowe – miejsce, w których oprócz możliwości przeczytania czy wypożyczenia lektury / książki można robić inne ciekawe rzeczy – bawić się słowem, językiem, tworzyć, odkrywać, zdobywać. 

„Los książek zależy od pojętności czytelników".[ Terencjusz]

 

Zofia Kuczyńska – nauczyciel bibliotekarz