Hip hop to nie tylko muzyka, ale również styl życia i świadomości

                7 marca w Publicznym Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II  w Brzegu Dolnym odbył się koncert  muzyki hiphopowej, kolejny już z cyklu Akademii Melomana. Poprowadziła go p. Dorota Sobotkiewicz, p. Krzysztof Kala zagrał na saksofonie, a  Szymon Tomaszewski – perkusista -  zaprezentował swoje hiphopowe kompozycje.

Po prezentacji saksofonu p. Dorota przybliżyła słuchaczom zagadnienia kultury hiphopowej, jej cztery elementy: Dj-ing, rap, graffiti, breakdance. Mówiąc o DJ-u, przybliżyła krótką historię hip-hopu, jej jamajskie korzenie i rozwój w Nowym Jorku.

Pierwsi jamajscy MC ( Masters of Ceremony) to mistrzowie ceremonii, używający dwóch gramofonów, na których miksowali muzykę regae czy dancehall. Niebywałe jest to, że miksowanie doprowadzili do rangi sztuki, a płytę winylową uczynili instrumentem. Tak naprawdę byli to selektorzy, gdyż selekcjonowali, wybierali muzykę, dopiero z czasem zaczęto określać ich DJ-mi.

Uczniowie dowiedzieli się również o samplingu, czyli umieszczeniu fragmentu jakiegoś utworu  w  utworze hiphopowym. Zobaczyli również sampler- instrument muzyczny z grupy elektrofonów elektronicznych, odgrywający wcześniej nagrane próbki dźwięków (ang. samples) instrumentów akustycznych, innych dźwięków muzycznych lub niemuzycznych  wykorzystywanych w muzyce, który stanowi on oprócz linii basowej, właśnie, linię samplowaną (melodyczną), tworząc w ten sposób beat (rytm).

Rap, z kolei, to rodzaj ekspresji wokalnej – melorecytacji i wspomniany element kultury hiphopowej.     Wysłuchane przez młodzież utwory były oryginalnymi utworami p. Szymona Tomaszewskiego. Uczestnicy koncertu spodziewali się coverów znanych im raperów, ale na tym polega wyjątkowość tej muzyki, że jest w pewien sposób niepowtarzalna, a więc nie coveruje się tego, co napisał dany raper, zrozumiałe jest docenienie twórców tworzących na poczekaniu, czyli  freestylowców.  

Pan Szymon Tomaszewski  wspomniał również o piątym elemencie tej kultury - odbiorze. Angażowanie się w hip-hop to nie tyko słuchanie, ale również styl ubierania, droga do otwartego umysłu, czylisposób na rozwój oraz wyrażenie siebie poprzez muzykę, taniec  i obrazy.

Nie trzeba tworzyć muzyki, tańczyć ani malować. Trzeba natomiast się interesować, doceniać  i wchodzić głębiej.  Dzięki takiemu postrzeganiu hip-hopu, człowiek uzyskuje otwarty umysł.

Krystyna Hojło – nauczyciel języka polskiego i sztuki