Narodowe Święto Niepodległości

               „Czas otworzyć okno historii. Spojrzeć w przeszłość naszej Ojczyzny. Radość miesza się ze smutkiem, łzy, ból, cierpienie, rzadziej uśmiech. Widzęodważny, uparty naród. Ludzi, którzy chcą być Polakami, a swój kraj zwą

Rzeczpospolitą Polską. Pragną tak niewiele, ale los nie jest dla nich łaskawy. Oto jedna z kart historii. Dzieje bohaterów przeszłości. Dzięki nimjesteśmy Polakami”.

We wtorek, 10 listopada, w Publicznym Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II w Brzegu Dolnym odbyły się okolicznościowe apele w związku z przypadającym na 11 listopada Narodowym Świętem Niepodległości przygotowane prze grupę gimnazjalistów pod opieką Pań: Wioletty Kuny – nauczyciela religii oraz Edyty Nestorowskiej – nauczyciela historii i WOS – u.

               Młodzież w piękny sposób przypomniała swoim kolegom i koleżankom o działaniach i osobach, dzięki którym żyjemy w wolnej Polsce, o historii, bez znajomości której człowiek błądzi, bo nie umie odnaleźć i określić swojej tożsamości, w myśl słów: „Naród bez historii błądzi jak człowiek bez pamięci”. Uczniowie prześledzili 123 lata jakże trudnego dla ich Ojczyzny czasu – od rozbiorów i zniknięcia Polski z mapy, poprzez zrywy narodowowyzwoleńcze, aż do odzyskania przez Polskę niepodległości. Całość uświetnili pięknie recytujący utwory  największych wieszczów narodowych i wielkich polskich poetów, które przeplatano pieśniami patriotycznymi. Dwie z nich: „Rotę” i „Rozkwitają pąki białych róż” w przepiękny sposób wykonała Emilia Bednarska – uczennica klasy 1C.

               Podkreślając rolę współczesnego patriotyzmu, omówiono także wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród gimnazjalistów, a w której należało między innymi odpowiedzieć na pytanie czym jest patriotyzm, czy młodzież uważa się za patriotów, a jeśli tak, to w jaki sposób przyjmuje postawę patriotyczną. Uczniowie zostali poproszeni również o wymienienie znanych im świąt narodowych i tytułów pieśni patriotycznych.

Uroczysty apel stał się więc okazją do refleksji nad historią naszej Ojczyzny, ale także nad postawą młodych ludzi, od których przecież tak wiele zależy, refleksją nad współczesnym patriotyzmem, który może być właśnie manifestowany poprzez publiczne odśpiewanie hymnu, powieszenie flagi, kultywowanie świąt i tradycji, ale również koleżeństwo, obowiązkowość, odpowiedzialność czy naukę.

W inscenizacji udział wzięli:

Barecki Kacper – 2c

Bolkowska Michalina – 1c

Ciesielska Katarzyna – 1c

Chrabąszcz Milena – 1c

Gromadkiewicz Ilona – 1c

Groszek Natalia – 1c

Koper Gracjan – 2b

Kosin Natalia – 2c

Kosin Szymon – 1c

Kucharski Sebastian – 2c

Lipa Paweł – 2c

Macuga Radosław – 2b

Musiał Nina – 2c

Rycharska Aleksandra – 2c

Szałowski Patryk – 2c

Woźniak Mateusz – 3b

Żołna Jessica – 1c

Poczet sztandarowy: Lech Anastazja, Pokora Martyna, Taurogiński Miłosz – uczniowie klasy 3b

 

Ziemio ojczysta, ziemio jasna,

nie będę powalonym drzewem.

Codziennie mocniej w ciebie wrastam

radością, smutkiem, dumą, gniewem.

Nie będę jak zerwana nić.

Odrzucam pusto brzmiące słowa.

Można nie kochać cię i żyć,

ale nie można owocować”. [Wisława Szymborska]

 

Nestorowska Edyta – nauczyciel historii i WOS – u