Kształtowanie postaw proekologicznych – z wizytą w Myśliborzu

               We wtorek, 6 października, uczniowie klas drugich Publicznego Gimnazjum Nr 1 im. Jana Pawła II w Brzegu Dolnym wraz z nauczycielami udali się do Myśliborza, gdzie w Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra” uczestniczyli w warsztatach ekologicznych. Miejsce, do którego trafili jak najbardziej spełniało warunki do tego typu zajęć, gdyż jest ono położone na terenie Parku Krajobrazowego „Chełmy”, obejmującego najcenniejszy fragment Pogórza Kaczawskiego.

               Myśliborskie Centrum wspomaga swoimi działaniami tak szkoły, jak i uczelnie poprzez zdobywanie wiedzy i umiejętności oraz kształtowanie postaw proekologicznych. Spełnia to dzięki bezpośredniemu poznaniu i badaniu środowiska przyrodniczego oraz edukując młodzież na temat zagrożeń, jakie dla środowiska stwarza człowiek.

               Dla naszych uczniów zaplanowane zostały zajęcia terenowe, które polegały na wnikliwej obserwacji różnych zjawisk. Na początek zostali podzieleni na trzy kilkunastoosobowe grupy, które rozpoczęły swoje lekcje w terenie w różnych częściach parku. Dzięki temu poznali przepiękne powulkaniczne tereny Góry Rataj, jak i przeszli się ścieżkami Wąwozu Myśliborskiego. Każda z grup, pod opieką przewodnika, rozpoznawała, zamieszkujące ten teren  gatunki roślin i zwierząt, poznawała gatunki objęte ochroną i budowę geologiczną terenu, rozpoznawała na podstawie skali porostowej porosty i określała dzięki temu czystość powietrza.

Warsztaty wymagały od naszych uczniów zaangażowania wszystkich zmysłów: słuchu, kiedy to rozpoznawali odgłosy lasu; dotyku, kiedy z zasłoniętymi oczami musieli rozpoznać roślinę, którą otrzymali do rąk; czy węchu, kiedy na przykład mieli poczuć i opisać, jak pachnie mech. Wszystkie działania miały charakter konkursowy, ponieważ uczniowie zbierali punkty, na przykład za rozpoznanie gatunków. Ponadto zespoły warsztatowe musiały stworzyć obraz (na ścieżce bądź przygotowanym papierze) przedstawiający las z tego, co mogli zebrać podczas zajęć. Każdy dzięki swojemu ogromnemu zaangażowaniu został nagrodzony – uczniowie przywieźli do szkoły swoje przepiękne prace, które zostaną wystawione, a także zakładki i pocztówki, na których opisane są gatunki objęte ochroną.

Uczniowie wrócili zachwyceni. Docenili możliwość odbywania lekcji w terenie, a jednocześnie zobaczyli, że można się uczyć nie tylko w ławce szkolnej.

Izabela Chimowicz – nauczyciel biologii