Regulamin oceniania ucznia z zachowania

Regulamin oceniania zachowania ucznia w Publicznym

Gimnazjum nr 1 w Brzegu Dolnym:

 

Celem oceniania zachowania jest wspieranie rozwoju osobowościowego ucznia i motywowanie go do doskonalenia moralnego.

 

1. Ocena zachowania wystawiana jest przez wychowawcę w oparciu o opinię:

- nauczycieli uczących w szkole

- pedagoga szkolnego

- psychologa szkolnego

- innych pracowników szkoły

- uczniów danej klasy

- samego ucznia

- środowiska (przy zachowaniach rażąco naruszających zasady współżycia społecznego)

 

2. Procedury wystawiania oceny zachowania:

- Wychowawca ocenia zachowanie ucznia na bieżąco, systematycznie odnotowując wyniki w dzienniku lekcyjnym w rubryce zachowanie, w arkuszu zachowania i ewentualnie w zeszycie wychowawczym.

- Ocena zachowania może być zapisywana w formie: wz, bdb, db, pop, ndp, ng lub w formie opisowej,

a w arkuszu zachowania również w postaci plusów i minusów.

- Oceny cząstkowe w rubryce zachowanie powinny być wystawiane w szczególności za: kulturę osobistą, stosunek do osób starszych i kolegów, stosunek do obowiązków szkolnych, dbałość o zdrowie i higienę osobistą, ubiór stosowny do okoliczności, rozwiązywanie konfliktów bez stosowania agresji, szanowanie mienia szkolnego i innych osób.

- Pozostali nauczyciele odnotowują zachowanie ucznia w dzienniku w rubryce uwagi, w arkuszu zachowania ucznia albo zgłaszają wychowawcy, który powinien to odnotować.

- Na 10 dni przed radą klasyfikacyjną nauczyciele uczący w danej klasie obowiązkowo, a pozostali dobrowolnie wypełniają arkusz z proponowaną oceną zachowania uczniów.

- Na godzinie wychowawczej poprzedzającej przedklasyfikacyjne zebranie z rodzicami uczniowie wypełniają ankietę dotyczącą proponowanych ocen zachowania kolegów, w tym również dokonują samooceny.

- Wychowawca ma obowiązek zasięgnąć opinii innych pracowników szkoły odnośnie zachowania uczniów danej klasy (np. w bibliotece, szatni, w stołówce, sekretariacie…) i odnotować to na arkuszu zachowania

- Wychowawca ma obowiązek zasięgnąć opinii pedagoga i psychologa szkolnego odnośnie specyficznych trudności ucznia (związanych z sytuacją rodzinną, zdrowotną), które mogą mieć wpływ na jego zachowanie.

 

3. Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych i promocję lub ukończenie szkoły.

 

4. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o respektowaniu przez niego zasad współżycia społecznego, wypełnieniu obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej oraz przestrzeganiu prawa szkolnego. W szczególności sprawdzane jest, czy:

 

4.1 Uczeń wykazuje następujące postawy względem praw i norm obowiązujących w szkole:

a) przestrzega przepisów i regulaminów szkoły

b) zachowuje się kulturalnie podczas lekcji i po lekcjach

c) wykonuje obowiązki szkolne

d) wykazuje się kulturą słowa

e) dba o stosowny wygląd.

4.2 Uczeń wykazuje następujące postawy wobec innych osób:

a) ma szacunek w stosunku do kolegów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły

e) rozwiązuje konflikty bez stosowania przemocy i agresji.

b) jest życzliwy i koleżeński,

c) jest uprzejmy i tolerancyjny,

d) dotrzymuje obietnic i jest uczciwy

4.3 Uczeń wykazuje następujące postawy względem siebie:

a) dba o własny rozwój w nauce i zachowaniu

b) potrafi umiejętnie bronić swoich praw w akceptowany społecznie sposób

c) jest prawdomówny

d) jest obowiązkowy

e) unika nałogów i dba o zdrowie i higienę osobistą

4.4 Uczeń wykazuje następujące postawy społeczne:

a) aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły

b) reprezentuje szkołę w konkursach i zawodach sportowych

c) aktywnie uczestniczy w środowisku pozaszkolnym(np. harcerstwo, wolontariat)

d) szanuje mienie szkolne i społeczne.

 

KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA

 

Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia oceną wyjściową jest ocena dobra.

 

OCENA WZOROWA

Uczeń:

- wyróżnia się wysoka kulturą osobistą

- aktywnie przeciwstawia się przejawom agresji i przemocy

- systematycznie i wytrwale pracuje nad swoim rozwojem

- aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i klasy

- godnie reprezentuje szkołę w środowisku

- wyróżnia się życzliwością i chęcią niesienia pomocy

- pomaga innym w nauce i dzieli się swoja wiedzą

- czuje się współodpowiedzialny za przestrzeganie prawa w szkole

- wspomaga nauczycieli w walce z nałogami uczniów

 

Uczeń otrzymuje wzorową ocenę zachowania, jeżeli spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz większość wymienionych warunków.

 

OCENA BARDZO DOBRA

 

Uczeń:

- przestrzega zarządzeń i regulaminów szkolnych

- pracuje nad swoim rozwojem

- aktywnie uczestniczy w życiu klasy

- okazuje szacunek i życzliwość uczniom, nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły

- wszystkie godziny nieobecne ma usprawiedliwione

- ma nie więcej niż 3 nieusprawiedliwione spóźnienia

- troszczy się o mienie szkoły

- jego stosunek do obowiązków szkolnych cechuje sumienność, pracowitość i odpowiedzialność

- nie odmawia pomocy innym w sytuacji, w której może jej udzielić

 

Uczeń otrzymuje bardzo dobrą ocenę zachowania, jeżeli spełnia wszystkie wymagania na ocenę dobrą oraz większość wymienionych warunków.

 

OCENA DOBRA

 

Uczeń:

- w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły oraz kolegów zachowuje się kulturalnie

- konflikty rozwiązuje bez stosowania przemocy

- szanuje godność drugiego człowieka

- nie stosuje używek

- nie używa wulgarnego słownictwa

- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne

- ma nie więcej niż trzy nieusprawiedliwione godziny nieobecności na zajęciach i do pięciu nieusprawiedliwionych spóźnień

- szanuje mienie szkolne oraz innych osób

- przestrzega regulaminów i zarządzeń szkolnych

- na zajęciach jest zdyscyplinowany

- dba o higienę osobistą i zdrowie

- ubiera się stosownie do okoliczności pod warunkiem, że ubiór jest schludny, czysty, nie wyzywający (bez makijażu, farbowanych włosów i paznokci), a noszone ozdoby nie zagrażają bezpieczeństwu jego samego i innych

- wywiązuje się z obowiązków szkolnych

 

OCENA POPRAWNA

 

Ocena zachowania ucznia może być obniżona z dobrej na poprawną, jeżeli:

 

Uczeń:

- sporadycznie narusza zarządzenia i regulaminy szkolne

- ma od czterech do siedmiu godzin nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach

- ma do dziesięciu nieusprawiedliwionych spóźnień

- czasami narusza dyscyplinę na lekcji

- nie zawsze zachowuje się kulturalnie, ale pozytywnie reaguje na upomnienia nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły

 

 

OCENA NIEODPOWIEDNIA

 

Ocena zachowania ucznia może być obniżona na nieodpowiednią, jeżeli dodatkowo:

 

Uczeń:

- narusza godność drugiego człowieka

- swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla innych

- notorycznie spóźnia się na zajęcia lekcyjne

- bardzo często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia (ponad siedem)

- lekceważy obowiązki szkolne oraz polecenia nauczycieli

- okazuje brak szacunku pracownikom szkoły

- nie przejawia chęci do poprawy

- stosuje przemoc wobec słabszych lub młodszych uczniów

- niszczy mienie szkoły lub własność kolegów

- często posługuje się wulgarnym słownictwem

- pali papierosy

 

 

OCENA NAGANNA

 

Ocena zachowania ucznia może być obniżona na naganną, jeżeli dodatkowo:

 

 

Uczeń:

 

- popadł w konflikt z prawem (np. wymuszenia, kradzież, pobicie, rozprowadzanie środków psychoaktywnych)

- pije alkohol, zażywa narkotyki

- opuścił bez usprawiedliwienia ponad połowę zajęć dydaktycznych

 

 

Nagrody stosowane w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Brzegu Dolnym

 

  1. Pochwała udzielona przez wychowawcę lub innego nauczyciela wobec klasy.

  2. Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej.

  3. Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły lub wychowawcę wobec rodziców.

  4. Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły zamieszczona w miejscowej prasie.

  5. Informacja pochwalna przekazana przez dyrektora szkoły miejscowej telewizji.

  6. Dyplom uznania przekazany przez dyrektora szkoły za wzorowe zachowanie.

  7. List pochwalny przekazany przez dyrektora rodzicom ucznia.

  8. Nagrody książkowe.

  9. Nagrody rzeczowe.

  10. Stypendium.

 

Kary stosowane w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Brzegu Dolnym:

 

  1. Upomnienie ustne udzielone przez wychowawcę lub innego nauczyciela.
  2. Upomnienie udzielone przez wychowawcę w obecności rodzica wezwanego do szkoły.
  3. Upomnienie udzielone przez wychowawcę, w obecności rodziców i zastępcy dyrektora do spraw wychowawczych lub dyrektora szkoły.
  4. Upomnienie udzielone przez pedagoga szkolnego, zastępcę dyrektora ds. wychowawczych lub dyrektora szkoły.
  5. Prace społecznie użyteczne na rzecz szkoły.
  6. Prace pisemne dotyczące tematyki wychowawczej lub dydaktycznej.
  7. Karne przeniesienie ucznia do równoległej klasy.
  8. Wnioskowanie do kuratora o dyscyplinarne przeniesienie do innej szkoły.