Regulamin oceniania zachowania ucznia w Publicznym
Gimnazjum nr 1 w Brzegu Dolnym:
Celem oceniania zachowania jest wspieranie rozwoju osobowościowego ucznia i motywowanie go do doskonalenia moralnego.
1. Ocena zachowania wystawiana jest przez wychowawcę w oparciu o opinię:
- nauczycieli uczących w szkole
- pedagoga szkolnego
- psychologa szkolnego
- innych pracowników szkoły
- uczniów danej klasy
- samego ucznia
- środowiska (przy zachowaniach rażąco naruszających zasady współżycia społecznego)
2. Procedury wystawiania oceny zachowania:
- Wychowawca ocenia zachowanie ucznia na bieżąco, systematycznie odnotowując wyniki w dzienniku lekcyjnym w rubryce zachowanie, w arkuszu zachowania i ewentualnie w zeszycie wychowawczym.
- Ocena zachowania może być zapisywana w formie: wz, bdb, db, pop, ndp, ng lub w formie opisowej,
a w arkuszu zachowania również w postaci plusów i minusów.
- Oceny cząstkowe w rubryce zachowanie powinny być wystawiane w szczególności za: kulturę osobistą, stosunek do osób starszych i kolegów, stosunek do obowiązków szkolnych, dbałość o zdrowie i higienę osobistą, ubiór stosowny do okoliczności, rozwiązywanie konfliktów bez stosowania agresji, szanowanie mienia szkolnego i innych osób.
- Pozostali nauczyciele odnotowują zachowanie ucznia w dzienniku w rubryce uwagi, w arkuszu zachowania ucznia albo zgłaszają wychowawcy, który powinien to odnotować.
- Na 10 dni przed radą klasyfikacyjną nauczyciele uczący w danej klasie obowiązkowo, a pozostali dobrowolnie wypełniają arkusz z proponowaną oceną zachowania uczniów.
- Na godzinie wychowawczej poprzedzającej przedklasyfikacyjne zebranie z rodzicami uczniowie wypełniają ankietę dotyczącą proponowanych ocen zachowania kolegów, w tym również dokonują samooceny.
- Wychowawca ma obowiązek zasięgnąć opinii innych pracowników szkoły odnośnie zachowania uczniów danej klasy (np. w bibliotece, szatni, w stołówce, sekretariacie…) i odnotować to na arkuszu zachowania
- Wychowawca ma obowiązek zasięgnąć opinii pedagoga i psychologa szkolnego odnośnie specyficznych trudności ucznia (związanych z sytuacją rodzinną, zdrowotną), które mogą mieć wpływ na jego zachowanie.
3. Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych i promocję lub ukończenie szkoły.
4. Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o respektowaniu przez niego zasad współżycia społecznego, wypełnieniu obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej oraz przestrzeganiu prawa szkolnego. W szczególności sprawdzane jest, czy:
4.1 Uczeń wykazuje następujące postawy względem praw i norm obowiązujących w szkole:
a) przestrzega przepisów i regulaminów szkoły
b) zachowuje się kulturalnie podczas lekcji i po lekcjach
c) wykonuje obowiązki szkolne
d) wykazuje się kulturą słowa
e) dba o stosowny wygląd.
4.2 Uczeń wykazuje następujące postawy wobec innych osób:
a) ma szacunek w stosunku do kolegów, nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
e) rozwiązuje konflikty bez stosowania przemocy i agresji.
b) jest życzliwy i koleżeński,
c) jest uprzejmy i tolerancyjny,
d) dotrzymuje obietnic i jest uczciwy
4.3 Uczeń wykazuje następujące postawy względem siebie:
a) dba o własny rozwój w nauce i zachowaniu
b) potrafi umiejętnie bronić swoich praw w akceptowany społecznie sposób
c) jest prawdomówny
d) jest obowiązkowy
e) unika nałogów i dba o zdrowie i higienę osobistą
4.4 Uczeń wykazuje następujące postawy społeczne:
a) aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły
b) reprezentuje szkołę w konkursach i zawodach sportowych
c) aktywnie uczestniczy w środowisku pozaszkolnym(np. harcerstwo, wolontariat)
d) szanuje mienie szkolne i społeczne.
KRYTERIA OCENIANIA ZACHOWANIA
Przy ustalaniu oceny zachowania ucznia oceną wyjściową jest ocena dobra.
OCENA WZOROWA
Uczeń:
- wyróżnia się wysoka kulturą osobistą
- aktywnie przeciwstawia się przejawom agresji i przemocy
- systematycznie i wytrwale pracuje nad swoim rozwojem
- aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i klasy
- godnie reprezentuje szkołę w środowisku
- wyróżnia się życzliwością i chęcią niesienia pomocy
- pomaga innym w nauce i dzieli się swoja wiedzą
- czuje się współodpowiedzialny za przestrzeganie prawa w szkole
- wspomaga nauczycieli w walce z nałogami uczniów
Uczeń otrzymuje wzorową ocenę zachowania, jeżeli spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą oraz większość wymienionych warunków.
OCENA BARDZO DOBRA
Uczeń:
- przestrzega zarządzeń i regulaminów szkolnych
- pracuje nad swoim rozwojem
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy
- okazuje szacunek i życzliwość uczniom, nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły
- wszystkie godziny nieobecne ma usprawiedliwione
- ma nie więcej niż 3 nieusprawiedliwione spóźnienia
- troszczy się o mienie szkoły
- jego stosunek do obowiązków szkolnych cechuje sumienność, pracowitość i odpowiedzialność
- nie odmawia pomocy innym w sytuacji, w której może jej udzielić
Uczeń otrzymuje bardzo dobrą ocenę zachowania, jeżeli spełnia wszystkie wymagania na ocenę dobrą oraz większość wymienionych warunków.
OCENA DOBRA
Uczeń:
- w stosunku do nauczycieli, pracowników szkoły oraz kolegów zachowuje się kulturalnie
- konflikty rozwiązuje bez stosowania przemocy
- szanuje godność drugiego człowieka
- nie stosuje używek
- nie używa wulgarnego słownictwa
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne
- ma nie więcej niż trzy nieusprawiedliwione godziny nieobecności na zajęciach i do pięciu nieusprawiedliwionych spóźnień
- szanuje mienie szkolne oraz innych osób
- przestrzega regulaminów i zarządzeń szkolnych
- na zajęciach jest zdyscyplinowany
- dba o higienę osobistą i zdrowie
- ubiera się stosownie do okoliczności pod warunkiem, że ubiór jest schludny, czysty, nie wyzywający (bez makijażu, farbowanych włosów i paznokci), a noszone ozdoby nie zagrażają bezpieczeństwu jego samego i innych
- wywiązuje się z obowiązków szkolnych
OCENA POPRAWNA
Ocena zachowania ucznia może być obniżona z dobrej na poprawną, jeżeli:
Uczeń:
- sporadycznie narusza zarządzenia i regulaminy szkolne
- ma od czterech do siedmiu godzin nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach
- ma do dziesięciu nieusprawiedliwionych spóźnień
- czasami narusza dyscyplinę na lekcji
- nie zawsze zachowuje się kulturalnie, ale pozytywnie reaguje na upomnienia nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły
OCENA NIEODPOWIEDNIA
Ocena zachowania ucznia może być obniżona na nieodpowiednią, jeżeli dodatkowo:
Uczeń:
- narusza godność drugiego człowieka
- swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla innych
- notorycznie spóźnia się na zajęcia lekcyjne
- bardzo często opuszcza lekcje bez usprawiedliwienia (ponad siedem)
- lekceważy obowiązki szkolne oraz polecenia nauczycieli
- okazuje brak szacunku pracownikom szkoły
- nie przejawia chęci do poprawy
- stosuje przemoc wobec słabszych lub młodszych uczniów
- niszczy mienie szkoły lub własność kolegów
- często posługuje się wulgarnym słownictwem
- pali papierosy
OCENA NAGANNA
Ocena zachowania ucznia może być obniżona na naganną, jeżeli dodatkowo:
Uczeń:
- popadł w konflikt z prawem (np. wymuszenia, kradzież, pobicie, rozprowadzanie środków psychoaktywnych)
- pije alkohol, zażywa narkotyki
- opuścił bez usprawiedliwienia ponad połowę zajęć dydaktycznych
Nagrody stosowane w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Brzegu Dolnym
-
Pochwała udzielona przez wychowawcę lub innego nauczyciela wobec klasy.
-
Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej.
-
Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły lub wychowawcę wobec rodziców.
-
Pochwała udzielona przez dyrektora szkoły zamieszczona w miejscowej prasie.
-
Informacja pochwalna przekazana przez dyrektora szkoły miejscowej telewizji.
-
Dyplom uznania przekazany przez dyrektora szkoły za wzorowe zachowanie.
-
List pochwalny przekazany przez dyrektora rodzicom ucznia.
-
Nagrody książkowe.
-
Nagrody rzeczowe.
-
Stypendium.
Kary stosowane w Publicznym Gimnazjum nr 1 w Brzegu Dolnym:
- Upomnienie ustne udzielone przez wychowawcę lub innego nauczyciela.
- Upomnienie udzielone przez wychowawcę w obecności rodzica wezwanego do szkoły.
- Upomnienie udzielone przez wychowawcę, w obecności rodziców i zastępcy dyrektora do spraw wychowawczych lub dyrektora szkoły.
- Upomnienie udzielone przez pedagoga szkolnego, zastępcę dyrektora ds. wychowawczych lub dyrektora szkoły.
- Prace społecznie użyteczne na rzecz szkoły.
- Prace pisemne dotyczące tematyki wychowawczej lub dydaktycznej.
- Karne przeniesienie ucznia do równoległej klasy.
- Wnioskowanie do kuratora o dyscyplinarne przeniesienie do innej szkoły.