CELE OGÓLNE:
- Budowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole
- Tworzenie poczucia akceptacji i przynależności do nowej społeczności
- Organizacja pomocy uczniom w przystosowaniu się do nowej szkoły
- Pomoc uczniom i ich rodzicom w sprawach organizacyjnych
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Zapewnienie nowym uczniom skutecznej pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opiekuńczej
- Zapewnienie uczniom klas pierwszych bezpiecznych warunków pobytu.
- Ochrona przed wszelkimi formami przemocy ze strony starszych uczniów
- Wzmożone monitorowanie zachowania uczniów klas drugich i trzecich
- Otoczenie szczególną opieką uczniów dojeżdżających
- Zorganizowanie szybkiej pomocy materialnej dla potrzebujących uczniów
- Pomoc w nawiązywaniu właściwych więzi między uczniami
- Rozpoznanie potrzeb i zainteresowań uczniów
- Zdiagnozowanie stanu uzależnień występujących u pierwszoklasistów
- Nawiązanie ścisłych kontaktów z rodzicami pierwszoklasistów
Osoby odpowiedzialneza realizację programu adaptacyjnego w szkole:
- wychowawcy klas
- pedagog szkolny
- psycholog szkolny
- pielęgniarka szkolna
- pozostali nauczyciele
- inni pracownicy szkoły
- Samorząd Uczniowski
- wolontariusze
- rodzice pierwszoklasistów
Nadzórnad realizacją programu:
- dyrektor szkoły
- wicedyrektor do spraw wychowawczych
Realizacja programu jest przewidziana na okres pierwszego semestru roku szkolnego 2004/2005.
REALIZACJA PROGRAMU
I.Zajęcia adaptacyjno-integracyjne pod opieką wychowawcy z udziałem kadry wychowawczo-opiekuńczej oraz specjalistów z zewnątrz
- 1,2 3 dzień zajęć szkolnych.
1 września
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego przez dyrektora szkoły, zapoznanie
z gronem pedagogicznym, spotkanie integracyjne z wychowawcą klasy.
2 września
- Spotkanie informacyjno-organizacyjne pierwszoklasistów z wicedyrektor do spraw wychowawczych: zasady bezpieczeństwa obowiązujące w gimnazjum
(zachowanie na przejściach komunikacyjnych, na przystanku autobusowym,
w czasie dojazdu do szkoły), instrukcja dotycząca zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia, alarmy w szkole, sposoby przekazywania ważnych informacji i zarządzeń władz szkolnych, spis ważnych telefonów.
- Spotkanie informacyjne z pedagogiem szkolnym
- Spotkanie informacyjne z psychologiem szkolnym
- Spotkanie informacyjne z nauczycielem przygotowania do życia w rodzinie (ankieta)
- Zajęcia integracyjne z wychowawcą klasy
3 września
1). Spotkanie z przedstawicielem Komendy Policji
- bezpieczeństwo w czasie drogi do szkoły
- czyny karalne i przestępstwa nieletnich
- procedury postępowania w przypadku łamania prawa na terenie szkoły
- zasady współdziałania szkoły z policją
2). Spotkanie informacyjne z pielęgniarkę szkolną:
- zakres działań gabinetu medycznego
- zajęcia dotyczące udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
3). Zajęcia z wychowawcą:
- ankiety związane z potrzebami i zainteresowaniami uczniów
- ankiety dotyczące rozpoznania uzależnień
II.Wzmożona pomoc wychowawczo-opiekuńcza udzielana pierwszoklasistom w ciągu pierwszego miesiąca zajęć szkolnychprzez wszystkich pracowników szkoły.
III.Rozpoznanie dotyczące konieczności udzielenia pomocy materialne ( dożywianie, zakup podręczników).
IV.Wzmożone dyżury nauczycielskie w czasie przerw lekcyjnych, dodatkowe dyżury pedagoga i psychologa szkolnego.
Zwiększony nadzór dyrektorów szkoły w czasie przerw i lekcji.
V.Sprawdzanie zapisów z kamer zainstalowanych na terenie szkoły.
VI.Apel zorganizowany dla uczniów klas II i III dotyczący właściwego traktowania pierwszoklasistów.
VII.Współpraca z rodzicami dotycząca adaptacji i integracji pierwszoklasistów.
VIII.Pomoc SU w adaptacji uczniów klas pierwszych:
- dodatkowe dyżury uczniowskie wspomagające nauczycieli
- zorganizowanie uroczystości mianowania na gimnazjalistę w formie zabawowej.
IX. Pomoc wolontariuszy w zaaklimatyzowaniu się nowych uczniów.
X.Pierwszy miesiąc bez ocen niedostatecznych.
EWALUACJA
1.Ankieta dotycząca klimatu szkoły zrealizowana po I semestrze.
2.Ewakuacja
3.Obserwacje wychowawców klas.
4.zgłoszonych skarg uczniów i rodziców.