Program adaptacyjny dla uczniów klas pierwszych

CELE OGÓLNE:

 

- Budowanie poczucia bezpieczeństwa w szkole

- Tworzenie poczucia akceptacji i przynależności do nowej społeczności

- Organizacja pomocy uczniom w przystosowaniu się do nowej szkoły

- Pomoc uczniom i ich rodzicom w sprawach organizacyjnych

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

- Zapewnienie nowym uczniom skutecznej pomocy pedagogiczno-psychologicznej i opiekuńczej

- Zapewnienie uczniom klas pierwszych bezpiecznych warunków pobytu.

- Ochrona przed wszelkimi formami przemocy ze strony starszych uczniów

- Wzmożone monitorowanie zachowania uczniów klas drugich i trzecich

- Otoczenie szczególną opieką uczniów dojeżdżających

- Zorganizowanie szybkiej pomocy materialnej dla potrzebujących uczniów

- Pomoc w nawiązywaniu właściwych więzi między uczniami

- Rozpoznanie potrzeb i zainteresowań uczniów

- Zdiagnozowanie stanu uzależnień występujących u pierwszoklasistów

- Nawiązanie ścisłych kontaktów z rodzicami pierwszoklasistów

 

Osoby odpowiedzialneza realizację programu adaptacyjnego w szkole:

- wychowawcy klas

- pedagog szkolny

- psycholog szkolny

- pielęgniarka szkolna

- pozostali nauczyciele

- inni pracownicy szkoły

- Samorząd Uczniowski

- wolontariusze

- rodzice pierwszoklasistów

 

Nadzórnad realizacją programu:

- dyrektor szkoły

- wicedyrektor do spraw wychowawczych

 

Realizacja programu jest przewidziana na okres pierwszego semestru roku szkolnego 2004/2005.

 

REALIZACJA PROGRAMU

 

I.Zajęcia adaptacyjno-integracyjne pod opieką wychowawcy z udziałem kadry wychowawczo-opiekuńczej oraz specjalistów z zewnątrz

- 1,2 3 dzień zajęć szkolnych.

 

1 września

Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego przez dyrektora szkoły, zapoznanie

z gronem pedagogicznym, spotkanie integracyjne z wychowawcą klasy.

2 września

- Spotkanie informacyjno-organizacyjne pierwszoklasistów z wicedyrektor do spraw wychowawczych: zasady bezpieczeństwa obowiązujące w gimnazjum

(zachowanie na przejściach komunikacyjnych, na przystanku autobusowym,

w czasie dojazdu do szkoły), instrukcja dotycząca zachowania w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia, alarmy w szkole, sposoby przekazywania ważnych informacji i zarządzeń władz szkolnych, spis ważnych telefonów.

- Spotkanie informacyjne z pedagogiem szkolnym

- Spotkanie informacyjne z psychologiem szkolnym

- Spotkanie informacyjne z nauczycielem przygotowania do życia w rodzinie (ankieta)

- Zajęcia integracyjne z wychowawcą klasy

 

3 września

1). Spotkanie z przedstawicielem Komendy Policji

- bezpieczeństwo w czasie drogi do szkoły

- czyny karalne i przestępstwa nieletnich

- procedury postępowania w przypadku łamania prawa na terenie szkoły

- zasady współdziałania szkoły z policją

2). Spotkanie informacyjne z pielęgniarkę szkolną:

- zakres działań gabinetu medycznego

- zajęcia dotyczące udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej

3). Zajęcia z wychowawcą:

- ankiety związane z potrzebami i zainteresowaniami uczniów

- ankiety dotyczące rozpoznania uzależnień

 

II.Wzmożona pomoc wychowawczo-opiekuńcza udzielana pierwszoklasistom w ciągu pierwszego miesiąca zajęć szkolnychprzez wszystkich pracowników szkoły.

III.Rozpoznanie dotyczące konieczności udzielenia pomocy materialne ( dożywianie, zakup podręczników).

IV.Wzmożone dyżury nauczycielskie w czasie przerw lekcyjnych, dodatkowe dyżury pedagoga i psychologa szkolnego.

Zwiększony nadzór dyrektorów szkoły w czasie przerw i lekcji.

V.Sprawdzanie zapisów z kamer zainstalowanych na terenie szkoły.

VI.Apel zorganizowany dla uczniów klas II i III dotyczący właściwego traktowania pierwszoklasistów.

VII.Współpraca z rodzicami dotycząca adaptacji i integracji pierwszoklasistów.

VIII.Pomoc SU w adaptacji uczniów klas pierwszych:

- dodatkowe dyżury uczniowskie wspomagające nauczycieli

- zorganizowanie uroczystości mianowania na gimnazjalistę w formie zabawowej.

IX. Pomoc wolontariuszy w zaaklimatyzowaniu się nowych uczniów.

X.Pierwszy miesiąc bez ocen niedostatecznych.

 

EWALUACJA

 

1.Ankieta dotycząca klimatu szkoły zrealizowana po I semestrze.

2.Ewakuacja

3.Obserwacje wychowawców klas.

4.zgłoszonych skarg uczniów i rodziców.