Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej świetlicy szkolnej

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ

ŚWIETLICY SZKOLNEJ

przy Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Brzegu Dolnym

 

Celem działalności świetlicy szkolnej jest przede wszystkim zapewnienie opieki uczniom dojeżdżającym przed zajęciami lekcyjnymi i po nich - w bezpiecznym i miłym otoczeniu.

 

  1. Cel główny:Organizacja pracy w nowym roku szkolnym.

 

Formy i metody realizacji:

 

 

  1. Zaprowadzenie ewidencji uczniów:

 

  • sporządzenie listy uczniów dojeżdżających, korzystających ze świetlicy.

 

  1. Wydawanie uczniom biletów miesięcznych na przejazdy.

 

  1. Zaplanowanie pracy:

 

  • opracowanie rocznego planu pracy z uwzględnieniem różnych form realizacji,
  • opracowanie regulaminu świetlicy

 

Termin realizacji:IX – XI 2008r.

 

 

  1. Cel główny: Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia.

 

 

Formy i metody realizacji:

 

  1. Zorganizowanie pomocy i warunków uczniom w przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, w odrabianiu prac domowych.

 

  1. Udzielanie pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł (biblioteka, Internet).

 

  1. Zajęcia kształcące umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy (konkursy, quizy, rozwiązywanie i układanie krzyżówek i zagadek, gry dydaktyczne, układanki, zabawy tematyczne).

 

  1. Zajęcia wzbogacające posiadane wiadomości, zaspokajanie ciekawości świata (czytanie książek, korzystanie z encyklopedii, słowników, oglądanie programów i filmów edukacyjnych, rozmowy i pogadanki z uczniami, gry stolikowe, gry dydaktyczne i edukacyjne).

 

  1. Zajęcia kształtujące umiejętności wypowiadania się na zadany i dowolny temat (rozmowy z uczniami, pogadanki, różnego rodzaju zabawy słowne).

 

  1. Założenie kącika czytelniczego z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów.

 

  1. Zajęcia z uczniami zwolnionymi z zajęć lekcyjnych: wf, religii oraz z powodu nieobecności nauczyciela przedmiotu.

 

  1. Nawiązanie współpracy z pedagogiem i psychologiem szkolnym, wychowawcami klas oraz rodzicami uczniów.

 

  1. Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie rówieśniczej.

 

 

Termin realizacji:cały rok, wg potrzeb.

 

 

  1. Cel główny: Troska o psychiczne i fizyczne zdrowie uczniów.

 

Formy i metody realizacji:

 

  1. Zapewnienie odpowiednich warunków do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego.

 

  1. Uświadomienie uczniom potrzeby dbałości o higienę umysłową pracy, kształtowanie nawyku higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki.

 

  1. Kształtowanie odpowiedniej postawy gimnazjalistów przy nauce i odpoczynku:

 

  • dbanie o kręgosłup w pozycji siedzącej
  • zajęcia relaksujące w celu odreagowania napięć psychofizycznych po lekcjach: relaks przy muzyce, zabawy wyciszające, oglądanie filmów.

 

  1. Wdrażanie do dbania o własne zdrowie. Zwrócenie uwagi na właściwe, regularne odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie sportu. Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowo – wzrokowej ( pogadanki i rozmowy tematyczne,ćwiczenia ruchowe i rytmiczne przy muzyce, zabawy ruchowo – gimnastyczne w świetlicy ).

 

 

  1. Kształtowanie i propagowanie postawy asertywnej wśród młodzieży:

 

  • wyrabianie umiejętności mówienia „NIE” bez lęku i wyrzutów sumienia,
  • wyrabianie umiejętności nawiązywania kontaktów z kolegami, rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć oraz dostrzeganie ich u innych.

 

  1. Podnoszenie wiedzy uczniów w zakresie znajomości współczesnych zagrożeńcywilizacyjnych:

 

  • wynikających z uczestnictwa w ruchu drogowym,
  • narkomania, nikotynizm, alkoholizm – zajęcia na podstawie dostępnych programów profilaktycznych.

 

  1. Nawiązanie współpracy z pielęgniarką szkolną.

 

  1. Uczestniczenie świetlicy w akcji: „Sprzątania świata”, w obchodach Światowego Dnia Ziemi, ukazywanie aspektów zdrowotnych , estetycznych i wizualnych środowisk przyrodniczych, powstałych na skutek niewłaściwej ingerencji człowieka.

 

  1. Prawa człowieka w kontekście praw dziecka i ucznia – wystawa tematyczna w świetlicy.

 

Termin realizacji:wg potrzeb, wg rozkładu zajęć lub wg kalendarza imprez.

 

 

 

  1. Cel główny:Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań twórczych uczniów.

 

 

Formy i metody realizacji:

 

  1. Udział w konkursach przedmiotowych organizowanych na terenie szkoły.

 

  1. Udział w konkursach pozaszkolnych organizowanych przez różne instytucje regionalne i krajowe.

 

  1. Przygotowywanie spektakli, inscenizacji okolicznościowych, programów artystycznych, wystawek tematycznych oraz pomoc w przygotowywaniu czytelni na różne uroczystości szkolne:

 

  • zajęcia ćwiczące umiejętności zapamiętywania wierszy, piosenek i tekstów.

 

  1. Organizowanie zajęć muzycznych:

 

  • słuchanie muzyki ( różne style muzyczne ),
  • wspólne śpiewanie piosenek okolicznościowych i młodzieżowych.

 

  1. Zajęcia rozbudzające zainteresowania czytelnicze ( czytanie prasy, wierszy, własne próby literackie, konkursy, spotkania czytelnicze ).

 

 

 

  1. Praca z komputerem:

 

  • korzystanie z Internetu,
  • gry komputerowe,
  • wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych.

 

  1. Rozwijanie aktywności plastycznej i technicznej, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi do wyrażania własnych przeżyć i spostrzeżeń:
    • udział w konkursach plastycznych,
    • zajęcia ćwiczące umiejętności manualne (zabawy konstrukcyjne, układanki, malowanie farbami, rysowanie, wycinanie, wydzieranie, wyklejanie, origami i inne),
    • wykonywanie przedmiotów użytkowych, ozdobnych i elementów dekoracyjnych dla potrzeb świetlicy.

 

Termin realizacji:wg potrzeb lub wg kalendarza imprez.

 

 

  1. Cel główny:Życie kulturalne w świetlicy.

 

Formy i metody realizacji:

 

  1. Dbanie o porządek i estetykę w świetlicy, wyrabianie poczucia troski o wspólne mienie.

 

  1. Organizowanie imprez wewnątrzświetlicowych oraz włączanie się świetlicy do imprez organizowanych na terenie szkoły, np.:

 

  • Dzień Edukacji Narodowej,
  • Dzień Papieski,
  • Święto Niepodległości,
  • Andrzejki,
  • Wigilia,
  • Dzień Kobiet,
  • Dzień Patrona Szkoły,
  • Dzień Dziecka,
  • Dzień Sportu Szkolnego,
  • udział w akademiach okolicznościowych.

 

  1. Rozwijanie zainteresowania regionem dolnobrzeskim:

 

  • uczestniczenie w konkursach o tematyce regionalnej, organizowanych na terenie szkoły,
  • poznawanie lokalnych i regionalnych tradycji,
  • organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z regionu.

 

Termin realizacji: wg kalendarza imprez.