PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ
ŚWIETLICY SZKOLNEJ
przy Publicznym Gimnazjum nr 1 im. Jana Pawła II w Brzegu Dolnym
Celem działalności świetlicy szkolnej jest przede wszystkim zapewnienie opieki uczniom dojeżdżającym przed zajęciami lekcyjnymi i po nich - w bezpiecznym i miłym otoczeniu.
-
Cel główny:Organizacja pracy w nowym roku szkolnym.
Formy i metody realizacji:
-
Zaprowadzenie ewidencji uczniów:
-
sporządzenie listy uczniów dojeżdżających, korzystających ze świetlicy.
-
Wydawanie uczniom biletów miesięcznych na przejazdy.
-
Zaplanowanie pracy:
-
opracowanie rocznego planu pracy z uwzględnieniem różnych form realizacji,
-
opracowanie regulaminu świetlicy
Termin realizacji:IX – XI 2008r.
-
Cel główny: Wspomaganie wszechstronnego rozwoju ucznia.
Formy i metody realizacji:
-
Zorganizowanie pomocy i warunków uczniom w przygotowywaniu się do zajęć szkolnych, w odrabianiu prac domowych.
-
Udzielanie pomocy w nabywaniu przez uczniów umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł (biblioteka, Internet).
-
Zajęcia kształcące umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy (konkursy, quizy, rozwiązywanie i układanie krzyżówek i zagadek, gry dydaktyczne, układanki, zabawy tematyczne).
-
Zajęcia wzbogacające posiadane wiadomości, zaspokajanie ciekawości świata (czytanie książek, korzystanie z encyklopedii, słowników, oglądanie programów i filmów edukacyjnych, rozmowy i pogadanki z uczniami, gry stolikowe, gry dydaktyczne i edukacyjne).
-
Zajęcia kształtujące umiejętności wypowiadania się na zadany i dowolny temat (rozmowy z uczniami, pogadanki, różnego rodzaju zabawy słowne).
-
Założenie kącika czytelniczego z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów.
-
Zajęcia z uczniami zwolnionymi z zajęć lekcyjnych: wf, religii oraz z powodu nieobecności nauczyciela przedmiotu.
-
Nawiązanie współpracy z pedagogiem i psychologiem szkolnym, wychowawcami klas oraz rodzicami uczniów.
-
Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie rówieśniczej.
Termin realizacji:cały rok, wg potrzeb.
-
Cel główny: Troska o psychiczne i fizyczne zdrowie uczniów.
Formy i metody realizacji:
-
Zapewnienie odpowiednich warunków do racjonalnego wykorzystania czasu wolnego.
-
Uświadomienie uczniom potrzeby dbałości o higienę umysłową pracy, kształtowanie nawyku higieny osobistej, otoczenia pracy i nauki.
-
Kształtowanie odpowiedniej postawy gimnazjalistów przy nauce i odpoczynku:
-
dbanie o kręgosłup w pozycji siedzącej
-
zajęcia relaksujące w celu odreagowania napięć psychofizycznych po lekcjach: relaks przy muzyce, zabawy wyciszające, oglądanie filmów.
-
Wdrażanie do dbania o własne zdrowie. Zwrócenie uwagi na właściwe, regularne odżywianie się, higienę osobistą oraz uprawianie sportu. Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowo – wzrokowej ( pogadanki i rozmowy tematyczne,ćwiczenia ruchowe i rytmiczne przy muzyce, zabawy ruchowo – gimnastyczne w świetlicy ).
-
Kształtowanie i propagowanie postawy asertywnej wśród młodzieży:
-
wyrabianie umiejętności mówienia „NIE” bez lęku i wyrzutów sumienia,
-
wyrabianie umiejętności nawiązywania kontaktów z kolegami, rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć oraz dostrzeganie ich u innych.
-
Podnoszenie wiedzy uczniów w zakresie znajomości współczesnych zagrożeńcywilizacyjnych:
-
wynikających z uczestnictwa w ruchu drogowym,
-
narkomania, nikotynizm, alkoholizm – zajęcia na podstawie dostępnych programów profilaktycznych.
-
Nawiązanie współpracy z pielęgniarką szkolną.
-
Uczestniczenie świetlicy w akcji: „Sprzątania świata”, w obchodach Światowego Dnia Ziemi, ukazywanie aspektów zdrowotnych , estetycznych i wizualnych środowisk przyrodniczych, powstałych na skutek niewłaściwej ingerencji człowieka.
-
Prawa człowieka w kontekście praw dziecka i ucznia – wystawa tematyczna w świetlicy.
Termin realizacji:wg potrzeb, wg rozkładu zajęć lub wg kalendarza imprez.
-
Cel główny:Rozwijanie indywidualnych zainteresowań i zamiłowań twórczych uczniów.
Formy i metody realizacji:
-
Udział w konkursach przedmiotowych organizowanych na terenie szkoły.
-
Udział w konkursach pozaszkolnych organizowanych przez różne instytucje regionalne i krajowe.
-
Przygotowywanie spektakli, inscenizacji okolicznościowych, programów artystycznych, wystawek tematycznych oraz pomoc w przygotowywaniu czytelni na różne uroczystości szkolne:
-
zajęcia ćwiczące umiejętności zapamiętywania wierszy, piosenek i tekstów.
-
Organizowanie zajęć muzycznych:
-
słuchanie muzyki ( różne style muzyczne ),
-
wspólne śpiewanie piosenek okolicznościowych i młodzieżowych.
-
Zajęcia rozbudzające zainteresowania czytelnicze ( czytanie prasy, wierszy, własne próby literackie, konkursy, spotkania czytelnicze ).
-
Praca z komputerem:
-
korzystanie z Internetu,
-
gry komputerowe,
-
wykorzystanie edukacyjnych programów komputerowych.
-
Rozwijanie aktywności plastycznej i technicznej, posługiwanie się różnymi technikami plastycznymi do wyrażania własnych przeżyć i spostrzeżeń:
-
udział w konkursach plastycznych,
-
zajęcia ćwiczące umiejętności manualne (zabawy konstrukcyjne, układanki, malowanie farbami, rysowanie, wycinanie, wydzieranie, wyklejanie, origami i inne),
-
wykonywanie przedmiotów użytkowych, ozdobnych i elementów dekoracyjnych dla potrzeb świetlicy.
Termin realizacji:wg potrzeb lub wg kalendarza imprez.
-
Cel główny:Życie kulturalne w świetlicy.
Formy i metody realizacji:
-
Dbanie o porządek i estetykę w świetlicy, wyrabianie poczucia troski o wspólne mienie.
-
Organizowanie imprez wewnątrzświetlicowych oraz włączanie się świetlicy do imprez organizowanych na terenie szkoły, np.:
-
Dzień Edukacji Narodowej,
-
Dzień Papieski,
-
Święto Niepodległości,
-
Andrzejki,
-
Wigilia,
-
Dzień Kobiet,
-
Dzień Patrona Szkoły,
-
Dzień Dziecka,
-
Dzień Sportu Szkolnego,
-
udział w akademiach okolicznościowych.
-
Rozwijanie zainteresowania regionem dolnobrzeskim:
-
uczestniczenie w konkursach o tematyce regionalnej, organizowanych na terenie szkoły,
-
poznawanie lokalnych i regionalnych tradycji,
-
organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi z regionu.
Termin realizacji: wg kalendarza imprez.